padelsäännöt
1. Ottelut pelataan aina nelinpelinä ( 2 + 2)
Harjoitusmuotona kaksinpeli ( 1 + 1 )
Pelataan ½ kenttää ristiin tai linjaan, mainiota treenimuotoja!
2. Pelin pituus
Ottelu pelataan paras kolmesta erästä, jotka pelataan kuuteen peliin asti.
Pistelasku sama kuin tenniksessä (15, 30, 40 ja peli; tasatilanteessa 40-40 tarvitaan kaksi peräkkäistä pistettä pelin voittamiseksi). Nykyisin käytössä on
myös kultainen piste (golden point), joka tarkoittaa sitä, että tasatilanteessa 40-40 syötön vastaanottava joukkue saa valita kummallekko syötetään eli
kumpaanko ruutuun A vai B. Tämän pallon voittanut joukkue voittaa pelin ja saa siitä itselleen pisteen.
Pelien ollessa 6-6, erävoitto ratkaistaan pelaamalla tie-break, joka pelataan 7 pisteeseen, kahden pisteen erolla.
3. Syöttö
- Pallo pudotetaan syöttöviivan takana, lyönti vastustajan kenttäpuoliskolle verkon toiselle puolelle ristikkäiseen ruutuun.
- Pallo on osumahetkellä oltava korkeintaan vyötärön korkeudelta (alimman kylkiluun alapuolella).
- Syötettäessä ei saa kävellä, juosta tai hypätä.
- Syöttöhetkellä vähintään toisen jalan on oltava maassa.
- Jalkojen on oltava syötön aikana syöttöviivan takana.
- Syöttöasentoon vaikuttamattomat pienet jalkojen liikkeet ovat sallittuja.
- Pompun jälkeen syötössä pallo ei saa osua verkkoseinään, mutta lasiseiniin kyllä.
- Jos syöttö osuu verkkonauhaan, mutta on muuten oikein, pelaaja saa uuden syötön.
- Syöttövuoron aloittaja arvotaan tai valitaan aloituspallolla, jossa jokainen pelaaja koskee vuorollaan palloon, eli vähintään neljä kosketusta, jossa neljännen kosketuksen on mentävä verkon yli.
- Aloituspallon voittaja valitsee syöttövuoron tai kenttäpuolen.
- Ensimmäinen piste syötetään omalta puolelta oikeanpuoleisesta ruudusta (rintamasuunta verkkoon päin), tämän jälkeen vasemmasta ja oikeasta vuorotellen.
- Pelin päätyttyä syöttövuoro siirtyy vastustajalle.
- Syötön jälkeen pelikenttänä on koko kenttä.
- Syöttöä ei saa lyödä takaisin suoraan ilmasta.
- Syötön saa palauttaa pompun jälkeen oman lasiseinän kautta.
- Palloa ei saa lyödä verkkoseinän kautta vastustajan puolelle.
4. Sijoittuminen ja käyttäytyminen pelikentällä
- Olennaista pelille on sujuva kommunikointi pelaajaparin kanssa pelin aikana.
- Syöttövuoron alussa syöttäjä lausuu ääneen pelitilanteen.
- Syötön vastaanottaja pelaajapari katsoo onko syöttö oikein.
- Pallontavoittelutilanteissa, joissa kumpikin pelaaja voisi lyödä, on tapana ilmaista selkeästi jos päättää itse lyödä.
- Jos vastustajan lyönti vaikuttaa menevän pitkäksi, pelaajapari yleensä varoittaa toista katsomaan (”kato”) sen sijasta, että hän palauttaisi pallon vastustajalle suoraan ilmasta.
- Usein on edullisempaa vaihtaa pallorallin aikana puolia omalla pelialueella peliparin kanssa, jolloin tämä ilmaistaan huutamalla ”vaihto”.
- Padel ei ole takakentän peli vaan pelissä menestyy voiman sijasta tarkalla pallon sijoittelulla ja aktiivisella etukentän hyödyntämisellä samassa linjassa peliparin kanssa.
- Syötettäessä toinen pelaaja sijoittuu lähelle verkkoa.
- Syötettäessä syöttäjän pelipari sekä syötön vastaanottava pelipari voivat olla vapaasti sijoittunut mihin tahansa omaa pelialuetta.
- Olennaista on, että pelaajat liikkuvat aktiivisesti samassa rintamassa peittäen kentän avoinna olevat alueet mahdollisimman tehokkaasti.
- Pelattaessa pisteistä, syöttöjen ja pallojen oikeellisuudesta päättää aina vastustaja.
5. Sääntötarkennuksia
Syöttöön vastaaminen
Pelaajapari päättää erän alussa syöttöön vastatessaan kumpaa puolta (oikea vai vasen) kumpikin pelaa. Puoli säilyy erän loppuun asti, jonka jälkeen
puolta voi vaihtaa. Jos halutaan vaihtaa syöttövuoroa tai puolta peliparin kanssa, tästä kohteliaasti ilmoitetaan vastustajille.
Tie-break
Aloitettaessa 6-6 pelitilanteessa tie-break, syötön aloittaa oikeanpuoleisesta ruudusta (rintamasuunta verkkoon päin) seuraavaksi syöttövuorossa
oleva pelaaja, joka syöttää yhden pisteen. Tämän jälkeen syöttö siirtyy syöttövuorossa olevalle vastustajalle, joka syöttää kaksi pistettä, ensimmäisen
vasemmanpuoleisesta (kakkos)ruudusta. Tie-break jatkuu 7 pisteeseen asti, kahden pisteen erolla. Syöttövuoro vaihtuu kahden pisteen välein
vastustajalle ja ensimmäinen syöttö pelataan aina kakkosruudusta.
Pallon lyöminen ulos kentältä
Jos pelaaja lyö pallon vastustajan kenttäpuoliskon kautta ulos kentältä, pallon perään voi juosta ulos oviaukoista (jotka pelin aikana pidetään auki),
lyödäkseen sen takaisin verkon yli, tai suoraan oviaukosta, vastustajan kenttäpuoliskolle.
Pallon osuminen lasiseinän tai kentän kulmaan
Syötöt, jotka osuvat sivulasiseinän ja sivuverkkoseinän väliseen saumaan, katsotaan olevan oikein silloin, jos pallo ei kosketa verkkoseinää ja se ei
kimpoa takaisinpäin. Vaakasuuntainen kimpoaminen 90 asteen kulmassa kentän seiniin nähden on oikein. Suoraan kentän alakulmiin osuvat lyönnit,
joissa pallo pomppaa ylöspäin, ovat oikein.
Iloista pelimieltä!
Lähde: Suomen padelliitto ry, tiivistetyt säännöt, päivitetty 17.11.2011. (Laajat säännöt kansainvälisen padelliiton sivuilla http://www.padelfip.com/)